Design sprint

Heb je een bedrijfskritisch issue? In 5 dagen naar een oplossing en validatie bij de doelgroep.

Werk samen in een gestructureerd proces en test het prototype bij de doelgroep. Voorkom eindeloze discussies en zet een extreme versnelling in naar de juiste oplossing.

Lees meer

De sprint

Er is een uitdaging maar nog niet de juiste oplossing. Hoe kom je samen met je team tot een goed idee en hoe weet je of dit het juiste idee is?

Focus daarom samen met ons 5 dagen lang op één uitdaging. Vindt oplossingen die je anders niet had bedacht, werk het uit in de vorm van een prototype en test het op de laatste dag op je doelgroep.

Een sprint is verdeeld in vijf duidelijke stappen:

  • Stap 1: Samen ontdekken wat de kern van de uitdaging is
  • Stap 2: Kom door verschillende tools bij meerdere oplossingen
  • Stap 3: Selecteer samen de juiste oplossing
  • Stap 4: Bouw in een dag een prototype
  • Stap 5: Test de belangrijkste aannames bij je doelgroep
Design Sprint sprint

Alle voordelen op een rij

Tijd is kostbaar. Daarom werken we in een gestructureerd proces en vragen we 5 dagen je volle aandacht. We gaan van probleem naar oplossing; Van oplossing naar prototype; Van prototype naar antwoorden voor de toekomst.

Icon

Testen op doelgroep

Een oplossing is pas waardevol als de doelgroep dit aangeeft. Tijdens de Design sprint maken we een prototype en valideren deze bij de gebruikers.

Icon

Versnelling

De strategie, de aanpak en het doel van de week zijn duidelijk. We maken snelle keuzes en komen hoe dan ook tot een wenselijk resultaat. Spoel in één week maanden vooruit.

Icon

Focus

We werken vijf dagen intensief samen en houden ons met niks anders bezig dan met de sprint.

In de startblokken en klaar om te versnellen?

Wat je gaat leren

Design thinking

Design thinking is een benaderingswijze voor het analyseren van een probleem en het bedenken van creatieve oplossingen gebaseerd op kennis van menselijk gedrag. Design Thinking benadrukt meer cognitieve flexibiliteit; open, vooruitkijkend en terugblikkend, met oog voor de behoefte van de mens.

Snelheid
Analytics

Prototyping

We maken binnen één dag een prototype om de belangrijkste aannames te testen. Dit kan op allerlei manieren, denk aan: een geprinte brochure, digitaal concept of zelfs een fysiek(e) ruimte of product. Iedereen kan een prototype maken.

Validation

We leren je hoe je een product of dienst eenvoudig kunt valideren aan de hand van de juiste methodiek. Na de validatie weet je of je aannames juist zijn en heb je antwoord op je kritische bedrijfsvragen. Nu ben je beter in staat om onderbouwd te besluiten hoe en of je door-investeert.

Problemen vertalen

Hoe ziet deze week eruit?

Sprint dag 1

Dag 1: Probleemherkenning

We beginnen de week met het bepalen van het lange termijn doel. Middels gestructureerde discussies brengen we daarbij ook alle uitdagingen in kaart en kiezen we een goede focus voor deze week. Om er zeker van te zijn dat we alle belangrijke informatie en kennis meenemen, nodigen we specialisten uit jullie eigen organisatie uit die belangrijke kennis toevoegen voor een goede start van de week.

Dag 2: Oplossingen

Vandaag bedenken we nieuwe ideeën om onze gekozen uitdaging(en) op te lossen of bedenken we hoe bestaande ideeën worden verbeterd. Kritisch denken is hierbij een must zonder de brainstorm fase negatief te beïnvloeden. Uiteindelijk schetst iedereen zijn of haar ideeën en vormen deze de basis zijn voor het prototype en de validatie. Een erg leuke en pittig dag.

Sprint dag 2
Sprint dag 3

Dag 3: Keuzes maken

We gaan aan de slag met de stapel oplossingen die we gister hebben bedacht. Kritisch bekijken we de oplossingen en kiezen we die ene met de beste relatie tot de lange termijn doelstellingen. Wees gerust, ook hier hebben we verschillende methodes voor om dit vlekkeloos te laten verlopen. Het gekozen idee gaan we uiteindelijk valideren met een prototype. Daarom maken we nu een eerste plan voor het prototype en creëren we een storyboard om de validatie uit te denken.

Dag 4 : Oplossingen

Het uitgedachte storyboard toveren we uiteindelijk om in een prototype. Het prototype heeft een heel duidelijk doel en we weten wat we willen testen. Hou dit in je achterhoofd, dan lukt het zeker om het prototype binnen een dag te bouwen. Wij bieden de begeleiding maar uiteindelijk bouwen jullie het zelf. Wat er verder nog rest deze dag is het voorbereiden van de testdag. Testpersonen, een testscript, een locatie; alles moet uitgedacht zijn om morgen vlekkeloos te valideren.

Sprint dag 4
Sprint dag 5

Dag 5 : Testen op de doelgroep

De laatste dag van een week waarin jullie als team hard hebben gewerkt om het echte probleem boven water te krijgen, de beste oplossingen te bedenken en om zelfs een prototype te bouwen. De laatste stap: Het testen van het prototype bij de doelgroep en het ontdekken hoe ze op het prototype reageren. Het laat jullie zien of jullie aannames juist waren en in welke richting jullie moeten investeren.

Wat je krijgt

Icon

Probleemdefinitie

We analyseren het probleem en werken deze uit aan de hand van storyboards vanuit het perspectief van de gebruikers.

Icon

Concept

Uitgewerkte oplossingsrichting in de vorm van een storyboard. Dit vormt de basis voor het prototype.

Icon

Getest prototype

Na de laatste dag weet je hoe jouw doelgroep aan kijkt tegen jouw oplossing en kun je goed onderbouwde keuzes maken voor de volgende stappen.